CÍLE HODIN

Motto:

Lidé, kteří mají cíl, uspějí, protože vědí, kam směřují.  Earl Nightingale


Základem kvalitní výuky by měly být dobře stanovené cíle.

Díky stanoveným cílům víme, co chceme žáka naučit a jaký by měl být důkaz o tom, jak byly cíle naplněny. Cíl je vlastně cílový stav, kterého chceme u žáků na konci hodiny dosáhnout.

Když stanovujeme cíle, měli bychom mít na paměti několik principů:

  • Konkrétnost - tedy co já jako učitel Uvidím, Uslyším, Ucítím, Udělám
  • Měřitelnost - tedy zda byly splněny a do jaké míry
  • Srozumitelnost - tedy by měl být jasně formulován a pochopitelný i pro žáka ( lze ho pro žáka upravit do "řeči žáka")
  • Měly by být v souladu s ŠVP/RVP

Cíl: Žák vytvoří roztok požadovaného složení.

Zde jako učitel uvidím, že žák vytvoří konkrétní kávový nápoj podle instrukcí a na základě poznatků z hodiny.

(konkrétnost)

Žák vytvoří konkrétní nápoj z jasně definovaných látek (mléko a kakao) a uvidím, zda si věděl s instrukcemi rady. Mohu vyhodnotit, zda dokázal vytvořit roztok sám, či zda mu musel být učitel nápomocen.

(měřitelnost)

Žák zná z běžného života látky, které bude míchat (mléko a kakao). Jasně formulovaným zadáním žák namíchá požadované složení.

(srozumitelnost)

Cíle jsou velká pomůcka učitele, nikoliv obávaná veličina

  • Když víme, co je cílem naší hodiny, víme také, kam má naše hodina směřovat a co chceme žáky naučit. Když víme, kam má hodina směřovat, známe i důkaz o učení žáka a tím pádem, co máme hodnotit. Když víme, co máme hodnotit, poznáme i kvalitu výkonu.

Cíl: Žák vytváří obecný (abstraktní) model vazby mezi počtem ťuknutí a počtem osob

Učitel má záměr provést žáky hodinou tak, aby vytvořili záznam přemýšlení nad modelem vyjadřujícím vztah mezi počty ťuknutí a počtem osob. Slabí žáci budou mít možnost řešit případy s menšími čísly dramatizací, či graficky, průměrní budou postupně opouštět dramatizaci a přecházet ke zobecňování, případně i k abstrakci. Pro žáky nadané bude výzvou formulovat obecné vyjádření a nějak zapsat hledanou vazbu - pomocí n či jiného znaku pro proměnnou (abstraktní poznatek).

  • Známe-li cíl hodiny, naše aktivity se nerozbíhají a jsou směřovány ke konkrétním výstupům. Výstupy by měly vznikat na základě jasně formulovaných zadání, v němž děti dostanou příležitost projevit svůj "cílový stav". Tím se pozná, nakolik byl stanovený cíl u každého žáka naplněn.

Cíl: Žák hledá/pozná vhodný organizační princip pro evidenci dat

Zadání:Rozhodli jste se oslavit začátek školního roku, ano je důvod slavit :). Každý si přiťukne skleničkou (láhev na pití) s každým. Zjisti kolik "ťuknutí" skleniček (láhví) zazní, když ve skupině je:

a) 5 lidí b) 6 lidí c) 7 lidí d) 8 lidí e) 10 lidí g) 20 lidí h) 100 i) n


Díky cílům a jejich stupňování (gradaci) můžeme dát ve výuce příležitost co nejširšímu okruhu žáků. Sloužit nám k tomu může Bloomova taxonomii vzdělávacích cílů. Můžeme tak docílit toho, že žáci dostanou příležitosti na nižší hladině poznání (LOT - low order thinking - například: Žák eviduje data) i na vyšší hladině poznání (HOT - high order thining - Žák zobecňuje jistý počet konkrétních případů). Tím dochází k větší diferenciaci výuky a příležitosti pro co největší počty žáků (jak pro žáky ohrožené neúspěchem, tak i pro nadané žáky).

Cíle mohou být zaměřeny na mnoho oblastní. Kromě kognitivní oblasti se můžeme zaměřit také na osvojování dovedností , postojů aj.

Cíle mohou být zaměřeny oborově, čtenářsky, badatelsky, sociálně aj.

Ukázka sociálního cíle:

Žák pracuje na dané roli ve skupině, vyhodnotí, jak ji zvládá a na co by se měl zaměřit.

Učitel zde předpokládá, že žák pracuje na přidělené roli a na základě hodnocení ostatních lidí ve skupině či vlastním sebehodnocením získá informaci o tom, jak se mu dařilo a na co by se měl do příště zaměřit.

Cíle jako pomoc žákovi:

Když učitel dokáže žákům sdělit cíl hodiny tzv. "jejich slovy" a zároveň jim popsat očekávaný výkon, pak i žáci vědí, jakou kvalitu výkonu mají odevzdat. Jednodušeji to jde stanovit s pomocí kritérií hodnocení dobrého výkonu, na základě kterého se bude hodnotit. Velmi důležité je také již zmíněné zadání úlohy.

Stanovení a formulace cílů:

  • Jsou cíle v 3. osobě (č.j. nebo č.mn.)?

....není například v podobě infinitivu, není tam spíš téma hodiny?

  • Je množství cílů přiměřený délce výuky?

.....není například 1 cíl popsán stejně vícekrát?

  • Mají cíle aktivní slovesa (dle BLOOM) s doložitelnou činností?

......není tam musí, dokáže, umí, naučí se.....

Cíl: Žák rozezná mezi ostatními návrhy vhodný organizační princip pro evidenci dat.

Cíl zapsán v 3. osobě čísla jednotného s pomocí aktivního slovesa rozeznat.

Rady:

Pakliže si nejste jisti, zda máte dobře stanovené cíle, zkuste si odpovědět na tyto otázky:

  • Ujasněte si, co je cílem lekce, co se žáci měli (na)učit. Čím je cíl hodnotný?
  • Věnujte se chvíli jen zadání, k němuž máte výkony dětí. Míří takto formulované zadání či učební příležitost k cílům učení? Čím? Je možné získat odpovídající informace o tom, jak se žák učí/učil vzhledem k cílům?
  • Co bude žák na konci lekce umět (chápat, dělat, pamatovat si...)?
NK
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky